• Menu
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Geschiedenis van Vledderveen Drenthe en Boschoord

geschiedenis-vledderveen

Header Right

De geschiedenis van Vledderveen en Boschoord

  • Home
  • De tijdvakken
    • De tijdvakken: het overzicht
    • Inleiding
    • Voor 1550
    • 1550 – 1880
    • 1880 – 1945
    • 1945 tot heden
  • Uitgelicht
    • Uitgelichte onderwerpen
    • Gebouwen
    • Personen
    • Verenigingen
    • Objecten
  • Galerijen
    • Onderwerpen in de galerijen
    • Kaartgalerij
    • Documentgalerij
    • Foto’s
  • De werkgroep
    • Werkgroep Historisch Vledderveen
    • Contact
  • Handleiding website
  • Zoek
  • Home
  • De tijdvakken
    • De tijdvakken: het overzicht
    • Inleiding
    • Voor 1550
    • 1550 – 1880
    • 1880 – 1945
    • 1945 tot heden
  • Uitgelicht
    • Uitgelichte onderwerpen
    • Gebouwen
    • Personen
    • Verenigingen
    • Objecten
  • Galerijen
    • Onderwerpen in de galerijen
    • Kaartgalerij
    • Documentgalerij
    • Foto’s
  • De werkgroep
    • Werkgroep Historisch Vledderveen
    • Contact
  • Handleiding website
  • Zoek
Sluis met praam, einde 19e eeuw

Wat gebeurt er verder?

U bent hier: Timeline Stories - tijdvakken - 1550-1880 - Wat gebeurt er verder?

27 december 2018 door //  by Marjan

Kaartblad 11 en 12
Kaartblad 11 en 12

De overeenkomst of het octrooi, beschreven in “Het formele begin van Vledderveen”, kan gezien worden als het echte startpunt van de ontwikkeling van Vledderveen.

Reeds 10% afgegraven

Een van de bepalingen in het octrooi was dat het werk snel ter hand moest worden genomen. De beide broers Heloma gingen hier maar mondjesmaat toe over, omdat er met de andere landeigenaren van het gebied nog onderhandeld moest worden, onder andere over tolgelden voor het gebruik van hun vaarten. Enkele van de familienamen van deze landeigenaren waren Van Royen, Hulst, Eleveld en Trompetter. Er werden landmeters in dienst genomen om de percelen goed in kaart te brengen, onder andere Freek Tjallings uit Kortezwaag.

Bij de opmetingen bleek dat er al zo’n 10 procent van het veen afgegraven was, hier en daar kleine stukken, vooral aan de zijde van de Boergrup. Waarschijnlijk door de markegenoten van Vledder werd die turf al jarenlang met paard en wagen die kant op vervoerd. Op kaartblad 11 en 12 zijn de gebruikte paden goed te zien. Rond 1800 zijn deze kaarten opgetekend door cartografen van het Franse Napoleontische leger.

Sluis ter voorkoming wateroverlast

Sluis met praam, einde 19e eeuw
Sluis met praam, einde 19e eeuw

In de overeenkomst is ook sprake van de verplichting om een sluis aan te leggen teneinde ongewenste wateroverlast te voorkomen. Ter illlustratie is een foto opgenomen die deze sluis laat zien (eind 19e eeuw) met daarin een praam.  De locatie is dicht bij de kruising van de Oostvierdeparten en de Vallaatweg. Enkele restanten van de beschoeiing zijn nu nog zichtbaar. Het witte huis op de achtergrond werd van 1821 tot 1838 bewoond door de familie Stuiver.

Categorie: 1550-1880

Vorig bericht: «Compagnonshuis Friese betrokkenheid
Volgend bericht: Het eigenlijke begin Markekaart 1848»

Footer

Inleiding

Inleiding

Het Vledderveen werd, vanaf begin 19e eeuw, bewoond door personen die meekwamen met de vervening, die wegliepen uit de kolonie, ontslagen waren uit de kolonie en kinderen waarvoor geen plaats meer was in de kolonie. Niet bekend is hoe de verhouding tussen kolonisten en niet kolonisten was.

Het hardnekkige verhaal dat Vledderveen alleen bewoond werd door “desperado’s” is onjuist.

Lees meer... overInleiding

Werkgroep Historisch Vledderveen

Werkgroep Historisch Vledderveen bestaat sinds 10 februari 2015. De doelstelling van de werkgroep is de geschiedenis van Vledderveen te beschrijven vanaf het verre verleden tot aan het heden.

Lees meer... overWerkgroep Historisch Vledderveen

© 2022 Vledderveen Drenthe · Alle rechten voorbehouden